Tuesday, February 24, 2009

catatan : aku budak tabah II


masih lagi di irbid..

6 nov ‘o8 bersamaan 8 zulkaedah
Tamatnya fatrah exam dgn berakhirnya fiqh jihad.. pulang ke rumah dengan hati yang lega walaupun sakit kepala menyerang semenjak malam tadi.. ntah kenape,nafsu meronta tatkala melalui kedai ‘nazek’ yang terletak berhampiran dengan bangunan rumah..lantas 2 batang t**** kucapai.. hanya sebatang t**** yang mampu dihadam sebegitu sahaja gara2 batuk yang telah berkurang sebelum ini mula menyerang kembali..huhuh..dan petang tu, mula terase cam xsdap badan..

bagi meringankan beban ukhti yang dikasihi, kutunaikan dahulu amanah yang telah diberikan.. satu kemestian sebagai seorang saudara yang memahami untuk membantu saudaranya di kala kesulitan.. seusai melaksanakan tuntutan tersebut, aku mengambil kesempatan untuk merehatkan diri bagi menghilangkan rasa pening kepala yang melanda diri.. (dan buat ukhti tersayang,tiada apa yg perlu diserba-salahkan,kerana hati telah diikhlaskan tika itu..segala yang terjadi adalah kehendak Dia Yang Maha Kuasa)

Malam giliran ruhani pula bersantap.. kugagahkan jua diri untuk menggarap sebanyak mungkin serta belajar untuk lebih memahami jalan yang sedang ku lalui kini..


7 nov ’08 bersamaan 9 zulkaedah
Selesai solat subuh berjemaah bersama akhwat2 tersayang, ku minta izin untuk ke bilik air tatkala perut meronta ingin memuntahkan isinya.. terasa pahit di tekak dan mulut.. ntah cecair ape yg kluar beberapa kali luahan muntah itu..

Air dihulurkan buat penghilang rasa pahit.. xlarat.. tdo lagi slps subuh tu bagi menghilangkan rasa pening.. jazakillah khayr buat penghulur2 bantuan serta pemberi2 semangat..
Seorang ukhti lagi sempat berpesan..apa kata kalau aku mulakan jogging..mungkin membantu mengurangkan bebanan sakit kepalaku..ya,aku turut bersetuju..sudah lama amalan jogging seperti yang selalu kami sekeluarga jalankan setiap minggu di Malaysia tidak kuamalkan di Irbid..ntah,rase cam pelik je kalo pagi2 jogging kat cni..jarang nmpak org buat..tu sebab aku pun turut pencen jogging kot..huhuh..

Namun,niat tinggal niat pabila baru aku perasan dan sedar lutut belah kiri cam sakit pulak.. rase cam xde lak terlanggar or terhantuk ape2.. tapi okey lagi la sbb still bole jalan.. Alhamdulillah..
Sepanjang hari tu, sekejap okey skejap key-o..


9 nov ’08 bersamaan 11 zulkaedah
Sakit di kepala masih on-off..

Lutut pula terasa makin sakit.. ade gak tengok2 kalo ade bengkak or lebam, but nothing.. tapi bile gerak tu, saakit sgt.. aku kuatkan semangat, masih ade kaki kanan ku sebagai sokongan.. tetap jua melangkah ke jami’ah.. biarla jalan xbetul ke ape..

Tamat muhadarah ahkam tarikat wa mawaris yg juga madah fevret ku(sbb ade kire2), kepala terasa sakit yang teramat.. ditambah teringat paper fiqh muamalat II yg akan dikembalikan pd hari tu, rase takut turut menyelubungi diri.. mane xnye, tyme jwp exam tuh, taktau jawap ape.. malu gak ngan lecturer.. dengan rase takut ditambah lagi dgn sakit yg makin menjadi2, terase cam nak ponteng klas pulak.. tbe2 sahabat sekuliyah tyme tuh, arikah *wink* ajak g markaz sihhi bile tgk aku camtuh.. dgn baik hatinye, die mengoffer dir inye ntuk menemaniku.. org mengantuk jgn disorongkan bantal.. aku apelagi stuju jela.. tapi dgn alasan skt lutut bukan sbb sakit kepala.. yela, nnt org kate br skt kpale skit da jmpe dr..huh.. ktorg juz tggalkn pesan pd Hana’, antra kawan Arab yg terapat untuk memberitahu pemergian kami ke markaz sihhi kpd dr.. mintak maaf dr tolafahah, buat pertama kalinye aku ponteng tanpe sebab muhadarah pd hari itu dan muhadarah2 yg seterusnya.. aku takut nk dapat markah, tapi aku pun sakit gak.. (tu bole kate sebab yg munasabah x?? huhuh..)

Ramai btol manusia yang membanjiri markaz sihhi tyme ktorg smpai tuh.. terus mintak kt kaunter nk jmpe dr ‘izom aka dr pakar bab2 tulang.. senyum dr tuh ble aku masuk.. malu skitla tyme tuh.. da kerap sgt aku pegi markaz sihhi sejak akhir2 ni.. agaknye dlm hati die, asyik2 muke aku je..sket2 sakit budak nih..huhu.. tapi nak wat camne,da sakit.. mestilah ikhtiarkan?? G x-ray lutut, okey je tulang tuh.. tapi dr tuh pesan dtg amik darah esok.. agaknye nk tau punca kot nape asyik sakit je..

Masih berbaki 20 minit.. sempat je masuk balik muhadarah fiqh muamalat II.. make, kami berpecah.. arikah nak masuk kelas balik, aku?? Mintak maafla,xlarat.. mate da terbayang katil kt umah.. kepala pun masih sakit lagi.. kluar je dr markaz sihhi, tbe2 rase sumenye berpusing2.. sume yg di sekeliling aku bergoyang2..cam nk jatuh pun ade.. nasib baik tgn sempat memegang2 kereta2 yang dipark kt ctu.. sambil pegang, sambil jalan..cam dalam drama pulak aku rase..huhuh.. smpai ade satu tempat tuh, stop jap duduk.. terus muntah tbe2.. elok je muntah tu mendarat kat tepi jalan raye tar tuh..huhu.. malu gak ble tyme tu pulak la ade syabab malizzi ramai2 lalu kat ctu.. tapi nk wat camne.. under control!

Terus je tgn laju tpon niswan, mintak teman anta smpai gate besar, xbrani nak jalan sorg2 lagi.. kang jatuh xpasal2.. sory ye niswan, banyak menyusahkan pulak.. tapi, jasa2mu tetap ku kenang!! Sampai pintu gate, tahan teksi.. even umah da dekat je, still fobia nk jalan sorg2.. nak mintak niswan anta smpai umah melampau sgt.. lgpun ade klas lepas tuh.. biarla die pegi klas tuh, da aku ponteng.. so,berpecah.. naik teksi lega skit dpt sandar.. tapi sbelum smpai umah lagi, tbe2 muntah nk kuar lagi.. aku tutup mulut tahan muntah dr kuar.. xkan nk teburai je dlm teksi tuh.. mulut penuh xle nk ckp ngan acik driver tuh nk mintak stop jap.. terus aku cuit n tepuk2 blakang die skit bg isyarat suh stop jap.. teksi stop je, terus bukak pintu n meluahkan sgale2nye.. skali depan kedai simsimah la pulak.. maafla bro imad.. da pakcik tu elok2 benti kat ctu.. pas da lega tup pintu balik, acik driver pon teruskan pjalanan nk balik umah..da dekat je pun.. then, seb bek die hulur tisu kt aku.. terima kasih byk2 la acik driver atas kerjasame yg diberikan..he3

Sampai umah,trus tdo.. da xtahan ngan skt kpale..
Malam tu, tgh2 makan nasik berlaukkan ayam masak lemak cili api masakan niswan, perot rase cam nak muntah lagi.. alamak,tgh2 makan ni la die nk wat hal.. sayang je kalo da makan kuar balik.. cian niswan kang.. skali lg muntah, kuar oat selikat2nye dan sebanyak2nye.. n rase xsebanyak tu pulak aku telan breakfast pg tuh.. huhu
3x muntah hari tuh.. n sakit kpale camtu gakla..

Ntah ble aku sedar, tgh2 jalan nk masuk bilik, lutut belah kanan pulak yg sakit.. sakit sgt ble nk gerak tuh.. dlm byk2 aku sakit sbelum nih, tyme tu la aku btol2 nangis memang sampai bejurai2 air mate.. ntah knape malam tu aku xckup tabah dan xckup kuat nak hadapi sume tuh xmacam sbelum2 nih.. aku cume fikir camne nak jalan da pasni?? Camne aku nak g jami’ah esok?? Selama ni aku bergantung dgn kaki kanan untuk melangkah,tapi hari ni lutut kanan aku pulak yang sakit.. aku xtau camne aku nak jalan pasni.. k.ifa n niswan yg perasan aku nangis tyme tuh, terus bagi peransang.. trime kasih!!

Malam tuh tdo dgn seribu rase.. muhasabah diri.. hati turut memohon agar diberi kekuatan.. smoge segalanya dipermudahkan Dia Yang Maha Pengasih..


10 nov ’08 bersamaan 12 zulkaedah
Alhamdulillah, Allah itu Maha Pengasih.. dan kepada-Nya lah milik segala pujian.. ku panjatkan syukur ke atas-Nya..

Lutut belah kiri semakin baik walaupun masih bersisa sakitnya.. sekadar menyokong serta membantu lutut kanan untuk melangkah, itu dah cukup baik untukku.. kali ini aku bersama niswan yang akan menemaniku ke markaz sihhi pagi itu.. setelah darahku diambil untuk dianalisis dan diujikaji, kami ke kelas bagi menghadiri muhadarah nusus bil inggliziyyah.. tgh hari, kembali ke markaz sihhi untuk mengetahui keputusan ujian darah..

Masuk2 je bilik kat markaz sihhi tuh,terus staff nurse tu tanye kat aku..

“kamu ni xmakan ke??”

tapi die cakap dlm arablaa.. takut aku..garang sgt!huhuh.. patutle,result darah menunjukkan aku low hemoglobin!! Dlm 7-8 camtuh,bese kalo normal 12 xclap aku.. then, dr yang ditugaskan untuk mengkaji kesku (hu,cam seriyes sgt jek..heh) suh amek darah lagi skali.. die xcaye..or bole jadik tetukar darah ngan org lain ke..haish.. tggu jap bape2 lame kat ctu, result darah yg terbaru pun kuar..da same thing.. mmg low hemoglobin di smping low ferum n ntah ke bende lagi..aku bukan dak medic pon..hee. oleh kerana arab ktorg yg berabuk, dr tu suh dtg lg markaz sihhi sok..die smpat pesan bawak skali sesape yg power cakap arab or English,sebab dye nak terangkan kondisi aku..haila dr nih..mcm2..huhuh..

Seperti biasa, segala kata2 dr serta keputusan darah dilaporkan pd ayah.. ayah sempat pesan, kalo ade pape contac Dr Ali Mishal (aka kawan ayah yg juga da chief of musytashfa islami kat Amman), ceritakan ape yang kualami from A to Z.. kena cepat!


11 nov’ 08 bersamaan 13 zulkaedah
Sebelum ni memang da tanye2 gak snior medic psl penyakit yg kemungkinan melanda diri.. ayah pon ade gak sebut.. maybe rhyumatic fever (aka demam sendi).. tapi tggu jela gak dr kate pe nnt..

Maka, pagi tu pergi lagi markaz sihhi.. mule2 nak mintak ukhti juiliana(5th year medical student) temankan..as fulfill da request.. tapi ntah sebab ade masalah teknikal n dr tu cam nak cepat jek,make niswan kate xpe..kite hurung jela sab..okess,no problem..sab pun bole tahan gak arab dye*wink*..then,masuk balik bilik dr, nak tau kata putus dr pasal keadaan aku..setelah bermuqaddimah sekadar berbasa basi ngan dr tuh die pun gtaula..n tyme tuh rase haila dr nih..kalo ckp camtu jek,aku pun faham..seb bek xbawak k.jui skali..xpasal2 nyusahkan die datang jauh2.huhu..n nak tau ape dr tu kate..jeng3.. A-N-E-M-I-A!! Tyme tu xtau nak kate sedih ke x.. hati cuba kuatkan semangat.. Ya Allah, aku redha dengan ketentuan-Mu..

Dalam pada itu, dr bg kata dua, samada dptkan treatment kat ctu n hospital kerajaan berdekatan (but take tyme-dr tu sndri yg ckp) atau pilihla kat mane2 hospital yang kite nak..
Then, I choose musytashfa islami.. contac Dr Ali Mishal perjelaskan situasi dan beliau sedia menunggu kedatanganku di sana.. jazakallah khayr dr!!

Balik rumah, persiapkan brg2 skit sblum bertolak ke Amman.. perjalanan dr irbid ke amman xsmpai 1 stengah jam.. Insyaallah,aku akan cuba bertahan..

Ya Allah, berikan aku ketabahan serta kekuatan dalam menghadapi ujian-Mu..
Semoga perjalanan serta segala urusan dipermudahkan-Nya.. Ameen

to be continued..

No comments: