Thursday, March 5, 2009

catatan : aku budak tabah III

:: unit rawatan rapi ::


Mushtasyfa Islami Amman, Jordan

11 nov’ 08 bersamaan 13 zulkaedah
Alhamdulillah, akhirnya kaki kami menjejaki jua musytashfa islami.. lantas tingkat dua kami jejaki atas arahan Dr Ali Mishal.. setelah mendaftarkan diri sebagai pesakit baru (pertama kali dptkn rawatan kat cni), kami duduk2 melepaskan penat di ruang menunggu sambil menanti panggilan giliran namaku untuk berjumpa dengan Dr Nihlah Najm.. xlama lepas tu, muncul Dr Ali Mishal bertanyakan khabar serta keadaan diriku.. dan beberapa ketika, namaku dipanggil..
Masuk ke dalam bilik Dr Nihlah.. Dr Ali menerangkan serba sedikit tentangku kpdanya.. setelah mengambil sedikit history drpdku, Dr Nihlah mula meng-check2 diriku sambil bertanya2 tentang keadaanku..

Kemudian, dia bercakap2 semula dgn Dr Ali dalam bahasa Arab ammiyah (kot-sbb xpaham) n perlahan2.. mcm berbisik2 pun ade.. musykil kami.. huhu. Kemudian, aku diputuskan oleh dr untuk ditahan masuk ke wad. Perasaan tyme tu?? Biase je kot.. sbb cam da agak..
Ade gak tanye Dr Ali, aku sakit ape sbenarnye.. then, die ade snaraikan dlm 5 kot – suhu tinggi-demam yg xmenentu, rhyumatic fever-demam sendi, spleen bengkak, sesak nafas n ape ntah lagi xigt..hemoglobin rendah kot.. Sempat gtau ayah n snaraikan 5 bnde tuh.. tbe2 jadi skematik letronik! tyme tu manela tau bnde2 tuh symphtom ntuk penyakit pape ke.. ktorg bukan dak medic pon.. huhu

Duk kat wad, adela skit2 amik darah.. then, ade gak g x-ray n ultrasound (yg cam tgk baby tuh..he3).. balik wad, smbung borak2,mkn coklat yg k.jui bagi b4 btolak tghr tuh,bace2 skit kitab2 yg sempat terbawak ngan niswan yang setia menemani.. sambil2 tu ktorg ade gak amek2 gmba kat dlm wad tuh.. jadik jakun kejap.. maklumlah,due2 1st tyme dok wad..huhuh

Ntah knape tibe2 beberape nurse serbu kat katil ktorg n kate, okey kite akan ke ICU skrg.. cuak, panic, worry, sume pun ade tyme tuh..knape lak tetibe nih.. sampai kat ICU, aku dibiarkan seketika..Xlame lepas tu, seramai2 nurse dan dr menyerang masuk ke bilikku yang agak khas di ICU tuh.. tyme tuh, niswan diarahkan keluar dari ctu.. bertambah2 panic aku jadinye..

Ntah bile aku pun xpasan nurse tu cucuk bius.. sebab afte tuh aku cam sedar xsedar.. dgn baik hati dan taatnye, aku ikut je arahan dr2 ngan nurse even perasaan takut menyelubungi diri.. dan ada satu mase tuh aku rase bhgn blakang aku cam kene drill je..huhu.. pastu ade gak die cucuk gak kat tgh2 dade aku.. tatau la derg nk watpe.. aku sedar n rase je ape yg derg sume wat kat aku tyme tuh tp xrase sakit.. dan malam tuh gare2 suhu badan aku yg meningkat, dengan tanpa rase belas ihsannye aku kene simbah ngan air..bole nurse2 kat ctu curah air sejuk dari baldi kat satu badan aku..haila org arab nih.. dan setelah disimbah air sejuk di kala cuaca mula sejuk di luar gare2 winter tuh,terus aku rase cam makin lemah n xleh nak gerak2kan sgt badan..tyme tu aku xtaula aku ade simpan sakit ati x kat nurse2 kat ctu or x..sebab ape yg derg buat kat aku malam tuh mmg btol2 melemahkan aku..ditambah dengan aku yg xtau ape2 sebab-musabab kenapa aku ditolak masuk icu mlm tuh..dan barula aku tau camni rupenye masuk spital..rase nyesal g spital pun ade tyme tuh..huhuh..dlm pada tu, aku agak sukar ntuk bernafas..dada kembali sesak..

xlame tuh ade sorg dr (xigt name die) masuk kuar n ade ckp ngan niswan kot tyme tuh..aku pun xtau.. then, die kate nk tpon ayah aku.. erkk, serius sgt ke aku nih.. niswan ade gak masuk bilik jap,aku prasan je die cam baru lepas nangis.. trus aku tanye knape.. bole die bagi alasan kate die xde tmpat nk tdo malam tuh.. tipu!! Aku tau ade bende yg die tau tapi aku xtau, even die kate xde pape.. tyme tu air mate aku asyik mengalir je.. mule pikir macam2.. dan ntah bile pon aku xpasan aku xsedarkan diri (xtaula tu xsedar ke tdo..huhu)

12 nov’ 08 bersamaan 14 zulkaedah
Aku tersedar pagi tuh dengan rase yg teramat sakit kat tekak.. tyme tu baru pasan aku xleh cakap.. mulut aku da kene sumbat ngan alat pernafasan yg tiub die smpai ke tekak tuh (tataula ape name die) yang penting, aku rase sakit sgt n kering tekak aku.. ntah ble derg pasang bnde tuh dlm mulut pun aku xpasan.. setahu aku b4 aku ‘xsedar’ malam td cam xde je alat tuh n aku still bole cakap.. tyme pagi aku da tesedar tuh, niswan ade kat ctu.. ktorg cube berkomunikasi.. die cakap, aku tulis2 je kat buku.. huu,sadis btol tyme tuh.. niswan bgtau ayah aku will datang Jordan.. ye,aku tau tu sbb cam dengar dr tu ckp ngan ayah part tu kt tpon.. tp bnde2 lain, mmg aku xdengar n xprasan.. n rupenye paklong (Tn Hj Sulaiman-pengarah MSD) ade datang hospital malam tadi..tapi beliau xdbenarkan tgk aku..beliau hy berbincang2 ngan dr,menurut niswan..

niswan byk bg kate semangat, suh ingat Allah byk2, selawat.. die ciap bgtau kalo aku nangis, sedih, takut ke or pape, nnt ade satu mesin tu bunyik.. a’ah, baru aku prasan.. xsangke ade mesin macam tuh..huhu.. dlm aku cube nk tenangkan diri, tbe2 ade nurse dtg masuk bilik.. cuak aku.. mesin tu terus bunyik.. makin dekat nurse tuh makin laju bunyik mesin tuh.. huhu.. tyme tu x ingat nurse tu amik darah ke wat line ntah.. line 2 ntuk masukkan darah,platlet, air,antibiotic dlm badan.. dis means darah arab ada gakla mengalir kat dalam badan aku nih..ye x??hee=).. smoge darah2 tu merupakan darah2 mereka yg beriman dan beramal soleh.. Ameen
Aku ade mintak niswan tanyekan, bile bole tiub pnafasan yg xtau pe name die tuh akan ditanggalkan.. nurse tu kate, nnt tggu dr dtg n tggu punye tggu (lame gakla-besela arab), akhirnye tiub tu pun dikeluarkan dr anak tekak. Huh,lega.. tapi terus pulak diganti dgn alat pernafasan yg len- yg jenis masker tuh.. means aku da bole cakap.. terus aku mintak air kat nurse tp die xkasi n kate kt aku.. skrg mase ntuk bernafas bkn mase ntuk minum air.. frust sgt tyme tuh.. beriye aku xsabar nk bukak tiub tuh sbb igt nk minum air , skali xbole pulak..
Aku stat bole makan n minum petang tuh..alhamdulillah..

Sepanjang hari tu, beberapa sahabat(termasuk k.ifa my housemate) turut datang berziarah..derang ni ciap ponteng kelas lagi..huhuh..pape pun,terima kasih sume!!

13 nov ’08 bersamaan 15 zulkaedah..
Meneruskan kehidupan yg tidak seperti biase.. hanya terlantar di atas katil dan tidak berpeluang untuk bergerak ke mane2.. apetah lagi bhgian blakang badan yg di ‘drill’ tempoh hari meninggalkan kesakitan yg amat.. bukan setakat hanya bergerak ke kiri ke kanan, malah nak baring dgn lurus pun terase sakit. Ditambah lagi dengan seluruh badan aku yang membengkak2.(mayb kesan sebab banyak kali sgt kene cucuk..skit2 amik darah) Semua pun serba xkena dan xselesa.. alat pembantu oksigen jenis masker masih lagi dipaksa pakai oleh dr dan nurse yg bertugas.. rimas juga adakalanya.. dan hari tu turut datang duta Malaysia ke Amman, Dato’ Hasnuddin dan Datin Rusnah bersama pengarah MSD (Malaysian student department kat Jordan nih) , Tuan Haji Sulaiman.. datin siap offer kalo nak ape2 atau teringin nak makan ape2 cakap je.. die bole tolong.. tapi, apekan daye.. sedangkan makanan hospital yg bole-tahan-sedap tu pun xlalu sgt nk makan.. ape yg aku pikir, cume nak kuar dari ICU jek.. aku nak hidup cam biase xnak lagi diselubungi tiub2 mahupun wayar2 yg berselirat menembusi badan..

Petang tu, ayah n mama sampai bersama Ust Fauzi.. ikhwah yang g amik kat airport.. tyme ayah mama smpai taktau nak cakap ape.. gembira pon ye, terharu pun ye.. lepas borak2 beberapa lame, mama ayah mintak diri dlu senja tuh.. malam tu, niswan yg sejak dari awal menemani akan menjaga ku lagi malam itu.. bagi memberi peluang ayah dan mama berehat2 dahulu setelah kepenatan berjalan jauh.. mereka bermalam di rumah ukhti Marwah kat sweileh.. xjauh dari musytashfa islami.. dan hari tu jugak serta hari2 seterusnya, ramai sahabat2 datang untuk berziarah.. terima kasih semua!!

to be continued..

6 comments:

Anonymous said...

ngeh3..ak tipu sunat la..sori la sahabatku nabilah a.k.a -budak tabah- yg TERLALU SANGAT2 ISTIMEWA -xtaw-nk-ckp-gane- di hatiku..keke

Anonymous said...

alala..terharunya ngn akak 2 org ni..KANAK2 ISTIMEWA..ingt lg yg akak2 conteng n tmpl kt ruang tamu umah akak tu..

Anonymous said...

my rumate,
tapi nmpak sgt ketipuan itu..
koman2 buatla alasan yg agak konkrit..hua3
xpe2,suda dimaafkan..
btw,istimewa itu dicipta khas ntukmu dariku,ok!

waniii,
itu tandenye kekreatifan kami..
wani nak skali ke??takat ni da 3 org..(niswan,shafiqah,anis)..bole je jadik org ke-4..daftar kat niswan as presiden,ok!

alhanin said...

salam adik tabah..
tak semua orang diberi peluang dan peringatan.. Itu hadia dari Allah.. Doakan kami juga tabah seperti adik.. take care sis ;)

Anonymous said...

xmoh da jd kanak2 istimewa..xmoh!!! dgn ini d isytiharkan bahawa kite bkn kanak2 istimewa lg...(slps mngetahui makna sbnr title tu..ekeke)

Anonymous said...

sis alhanin,
jazakillah kak..moge same2 tabah..
insyaallah^_^

annis,
lorh,hari tu beriye mintak nak jadik ahli..ni da xmo pulak..btw,sape da masuk xleh kuar balik dari kelab,ok!!hee3..