Sunday, March 15, 2009

catatan : aku budak tabah IV



15 nov ’08 bersamaan 17 zulkaedah
Seperti biase, ramai sahabat,senior,junior datang berziarah sepanjang aku kat icu tuh.. yang datang berkali2 pun xkurg juga.. xputus2 aku menerima kunjungan mereka yg datang dari pelbagai arah..ditambah lagi dengan masakan2 lauk pauk yg turut di bawa serta sokongan padu dari semua membuatkan aku terharu sgt2.. xde ugkapan melainkan terima kasih yg dapat kuungkap.. smoge Allah mengganjarkan balasan baik buat semua..terima kasih!!
Hari tu seperti hari2 lain selama aku di situ, Dr Ali Mishal datang menjengukku.. biasenye, dlm sehari 2 kali dia akn dtg menemuiku bertanya khabar dan bertanya tentang perkembangan diriku..skali pada waktu pagi sebelum dia masuk ke pejabat n skali lagi pada waktu petang sebelum dia pulang ke rumah.. dan hari tu,dia datang lagi.. membawa perkabaran yang agak mengejutkan aku.. dia kate nnt kamu nak balik msia kan..suke x?? nnt nak tukar wad sbb nak bg aku biasekan diri sbb nk fly jln jauh isnin nnt.. tekejut aku.. mane xnye, selama aku kat ctu aku cume harap nak kuar dari hospital n balik umah kat irbid.. tu pun aku da cukup syukur.. bile dengar kate nak balik msia tu,terus aku tanye mama yg ade kat tepi tu.. btul ke ape yg dr Ali katekan tadi.. mama senyum n kate ha’ah.. dat’s why la ayah beriye nak g irbid petang jumaat semalamnyaa.. rupanya nak amik barang2 aku.. mintak tolong niswan n k.tmah n9 packingkan brg2 aku.. mula tu aku ingat ayah sajela nk g irbid sebab sblum ni ayah mmg da penah dtg jodan atas urusan tertentu tyme aku 1st year dlu..tapi sebab kejap je, aku yg turun n bmalam kt amman ntuk jumpe ayah.. tyme tu ayah dtg ngan ustat lah n cik raman n mmg full pun urusan derg.. mmg xsempat ayah nk g irbid.. tu sebab aku pikir ayah nak qada’ g irbid.. xtepikir lgsung ayah da berpakat ngan memasing nak bawak aku balik msia.. hu3
n petang tuh, aku ditukarkan ke wad ICUN..masih lagi icu tapi icu pertengahan.. excited gakla tyme tuh sbb aku ingat aku akan dibebaskan dari segala tiub n wayar yg berselirat kat wad baru nih..rupanya same je cume berkurang la skit..papepun alhamdulillah.. smpai ke malam, masih xputus sahabat2 dtg berziarah.. ciap ade yang kate nak teman aku malam tu kat ctu but nurse plak xbagi..x macam kat icu sblum tu bole je kalo sorg nak teman n mmg spanjang kat sna, mmg aku akan diteman sumone(x niswan,mama).. smpai nak nangis jimah aku tgk bile xdapat teman aku malam tuh(credits to Azimah aka naib presiden mmy*wink*)n yg len2 yg datang ziarah pun menambahkan lagi keharuan ku bile memasing sanggup tggu dari siang ntuk masuk menjenguk aku kat dlm wad.. derg kate ramai sgt kat luar..masing2 tggu turn nak masuk memandangkan icu bukanla bole masok ramai2.. tapi selama kat icu maupun icun aku rase da xmacam icu da sebab xputus2 org dtg.. guard kat luar tu pun da faham, kalo dak malizzi dtg reramai ni mesti nak ziarah nabilah..hu3..terima kasih semua..

16 nov ’08 bersamaan 18 zulkaedah
Hari ke-dua di icun.. malam yg xditemankan sesiapa buat pertama kalinya.. dan mungkin malam yang agak-bole-tidur even terjage berkali2, kerana mungkin di sini penderitaan ku agak berkurang..huhuh..kalo kat icu sblm tu, mmg cian sgt2 kat niswan yg jadik peneman aku..da la dye tdo kat krusi je,pastu sket2 kene kejut ngan aku sbb nk mintak tolong btolkan kedudukan katil yg bole digerak2kan ikut keselesaan(cam kat flight bole tekan2 tuh) tapi aku xrase selesa pun gare2 kesan ‘drill’ di bhgn blkg badan.. haila mmg demand btol aku tyme tuh..sori niswan..jasamu tetap kukenang..=)
Paling awal sampai pagi tuh, ayah mama sebab derg mmg dok kat sweileh je.. then lepas da berlame2an kat ctu, ayah cdg nak g balad amman..bawak mama skali..yup,aku mmg stuju sgt2..drpd dok teman aku kat spital ni je, baekla mama ikot ayah g tengok2 sket camne amman,Jordan nih.. lgpun ni 1st tyme mama datang..kalo ikotkan, mama mmg penah kate nnt nk dtg Jordan..n kalo ikot perancangan ingat nak dtg jodan tyme aku grad taun 2010 nnt.. tapi perancangan Allah jualah yg menentukan.. mama dtg jordan ntuk pertama kalinya lebih awal dari yg djangke..
Sementara ayah mama ke balad, terdapat junior2 turut dtg berziarah.. terharu lagi.. dan tengahari smpai ke malam pun,masih ramai sahabat2 xputus2 dtg berziarah.. lagi2 esoknya aku akan ‘berangkat’ ke tanah air..
Dan kesempatan kunjungan ukhti2 tersayang, aku tggalkn pesan2an yg sepatutnya.. dan memandangkan mereka antara org yg rapat dgnku dan dipercayai (bukan bermakna org len xrapat atau xdipercayai tapi aku rase dr derg ni aku bole dapatkan jawapan yg aku nak kot-sebab org len sume pun xnak bgtau aku..huhuh).. aku tanyekan ape sebenarnye yg derg dengar n tau pasal aku..means aku nak tau aku ni sakit ape sbnarnyee.. da nak sminggu terlantar kat icu tapi xde org bgtau aku,aku sakit ape..huhuh.. tapi derg ni pndai cover..he3..same mcm org len,mmg aku xdapat jawapan jugak..mereka mmg berpegang dgn pakatan yg da dibuat kat luar sane b4 masuk ziarah aku kat dalam..xpe,aku faham..sume pun mesti ntuk kebaikan aku gak..hu3
xsangka, bole jadik bnde2 camni kat aku..bese kat tv or kat cite2 novel je aku tau yg patient xtau ape sakit dye sebab sumorg rahsiakan dari patient tuh sebab xnak mburukkan keadaan..hu3
Tapi bile sumorg pon diam je pasal bnde nih,aku pun xbanyak tanya sgt sebab yela mane tau aku btol2 xde pape ke..maybe xserius mane pun..mmg pon..watpe nak pikir ye2.. lgpun dr ngan ayah xckap pape pon.. aku hanya akur dengan keadaan..

17 nov ’08 bersamaan 19 zulkaedah
Ciap2 pagi tu dengan perasaan yg xtau nak kate pe.. nak balik msia la katekan..he3. da mintak tolong mama ironkan baju n tudung sume.. da lame sangat pakai baju rasmi ward musytashfa islami nih.. terase nak pakai baju sndiri pulak.. lagipun nak balik msia, faham2 jelakan.. b4 kuar wad n da ciap2 tuh,aku sempat g balik kat icu tempat mula2 aku masuk tuh.. sajela nak wida’ nurse2 n staff kat ctu..yela,derang sume byk bejase kat aku.. blom lagi layanan yg extra muhibbah tu.. teharu sgt.. rase mulianye derg2 yg jadik nurse tuh..
skali tghari tuh, banyak pulak cabaran2 yg mendatang lg2 nak berurusan dengan org arab nih.. ait,xnak kasi aku kuar spital ke..hu3..then,lepas berunding berkali2 make aku dilepaskan kuar n ditolak ke ambulance untuk dibawa terus ke airport.. ni kire 1st tyme aku naik ambulance..huu, cam vip lak rasenyee..hee3.. sahabat2 lain ade yg terus tggu kat airpot n ade gak yg g skali dr hospital..nek keta ape xpulak aku tau.. tyme tu yg skali dgn aku dalam ambulance mama n maklong aka wife tuan haji sulaiman.. ktorg bertiga je yg nek ambulance tuh.. mak ai, skali driver tu bawak macam ribut.. laju campur berenjut2.. aku yg sakit nih bertambah sakit jadinye.. yela,kesan kene ‘drill’ kat blkg badan aku tuh mmg xilang2 lagi sakit die.. mama n maklong pon da pening2 dok dalam tu..da dasar arab bawak kete..huh
sampai kat airpot, perasaan aku xtau nak kate ape..xtau la aku gembira x nak balik msia.. n aku rase cam sedih pulak sebab nak tggalkan Jordan,dgn study aku ntah mcm mane lepas nih..ntahla..tapi ade org pernah pesan biar balik msia smpai sihat btol2 dlu baru best nk smbg study balik.. belajar ni sementara je,kesihatan yg kite nak bawak smpai akhir hayat.. yup,aku stuju even agak pahit ntuk aku telan..semua ni dah ditentukan..
n kat airpot tyme tuh da ramai yg tggu.. ktorg wida’ skit n aku pun masuk tmpat entrance.. ayah da pesan jgn obvius sgt..takut kalo die tau sakit nnt die xkasi aku fly.. make aku pun buat2la cam bese sambil berjalan dgn confidentnye.. cam robot pun ade aku rase.. dengan jalan satu2 n btol xbtol sgt campur tangan aku yg ‘besar’ cam pepaya sbb bgkak2 tuh.. hu3
alhamdulillah, semua dipermudahkan.. aku lepas naik flight.. tyme tu kat economy class je skali ngan mama ayah n ust fauzi yg ade skali tyme tuh.. perjalanan lebih kurang 3 jam sebelum smpai ke doha untuk transit selama 5-6 jam..
sampai kat doha,kaki stat bengkak2 balik..mane xnye,dok lame sgt dlm flight dgn kaki melunjur ke bawah..agak2 tu sebab bgkak balik kot.. seb bek sbb after tuh aku dapat bisness class ntuk flight seterusnye ntuk ke kuala Lumpur.. so,tyme transit tu dapatla dok kat lounge yg mmg khas ntuk org2 yg bisness class punye.. mmg cam vip btolla.. hu3..kat ctu aku cube regang2kan mane yg patut.. penat gak menunggu duduk lame sgt kat ctu.. blkg badan aku yg kene drill tu pun still saaakit lg..duduk pun mmg serba xkena.. alhamdulillah, da lame2 cam pak pacak ktorg tggu kat ctu, dengarla gak panggilan masok ntuk penumpang2 flight yg aku will naik.. kali ni xmacam org bese..ktorg pegi kat pintu masuk flight bukan naik bas cam org lain tapi naik ade satu cam crane ke pe bnde ntah..dari jalan bese tuh,tbe2 ktorg terangkat sndiri dari bawah ke ats smpai btol2 depan pintu flight belah lain..pastu lintas dr crane tu masok flight gune jejambat yang die kuarkan tu..huh,xle tahan..mmg pengalaman btol la..special case la katekan..he3
to be continued..

1 comment:

Anonymous said...

k.nabila..cpt la balik sni..kami rindu bangat sama kamu dong..kiki..